Typowy wsp贸艂czesny rower klasyczny jest jedno艣ladem dwuko艂owym. Ramy roweru wykonuje si臋 ze stali zwyk艂ych lub stopowych, stop贸w aluminium lub kompozyt贸w. Uk艂ad jezdny roweru to ko艂a (zwykle) szprychowe i ogumienie pneumatyczne. Nap臋d jest przekazywany przez uk艂ad nap臋dowy roweru, kt贸rym przewa偶nie jest przek艂adnia 艂a艅cuchowa i system zmiany prze艂o偶e艅 (przerzutka zewn臋trzna, przerzucaj膮c膮 艂a艅cuch na ko艂a 艂a艅cuchowe o r贸偶nych ilo艣ciach z臋b贸w lub wewn臋trzna, znajduj膮c膮 si臋 w pia艣cie). Bywaj膮 r贸wnie偶 modele z nap臋dem przekazywanym wa艂kiem Cardana. Hamulce: mog膮 by膰 no偶ne, dzia艂aj膮ce przy kr臋ceniu peda艂ami w ty艂 (tzw. torpedo lub hamulce zintegrowane z przerzutk膮 wewn臋trzn膮). Najpopularniejsze s膮 jednak dzia艂aj膮ce na obr臋cz mechaniczne (ci臋gnowe) lub (rzadziej) hydrauliczne, hamulce r臋czne (hamulce szcz臋kowe, hamulce V-brake). Coraz popularniejsze w rowerach s膮 hamulce tarczowe. Obecnie cz臋sto (opr贸cz rower贸w szosowych) stosuje si臋 w rowerach amortyzacj臋 przedniego, jak i tylnego ko艂a.